Geef je rol als leidinggevende een extra boost

Portret Petra Avermaete

Het team schoolontwikkeling biedt directies coaching en een opleiding leidinggeven aan. Petra Avermaete, directeur van basisschool Fruithof ging de uitdaging aan. In een interview vertelt zij wat de aanleiding was om deze opleiding te volgen, wat de opleiding inhoudt, hoe zij de opleiding ervaren heeft en wat de win voor haar en haar team is. 

Wat was de aanleiding om u laten coachen door het team schoolontwikkeling en de opleiding leidinggeven te volgen?

Als leidinggevende krijg je dagelijks nieuwe uitdagingen voorgeschoteld. Je hebt misschien al een theoretische basis en heel wat ervaring, maar toch is elke situatie een nieuwe uitdaging. Ik vind het zelf fijn om een neutrale toeschouwer eens een kijk van buitenaf te laten geven op de situatie waarin ik me bevind en dit dan te kunnen koppelen aan een theoretisch kader. Op deze manier krijg ik voor mezelf een heel klaar beeld op mijn situatie en de mogelijkheden die ik heb om er mee aan de slag te gaan.

Kan u ons iets vertellen over de inhoud van de opleiding?

Tijdens de opleiding werden een aantal basisprincipes van leidinggeven en coaching aangebracht. Als directeur moet je deze 2 rollen regelmatig opnemen. Het onderscheid tussen beide rollen duidelijk houden is cruciaal. De theorie hierachter biedt handvaten om hiermee op een correcte manier aan de slag te gaan.

Hoe heeft u de opleiding ervaren?

Vanuit een theoretisch kader nadenken over de praktijkrealiteit is iets wat dagdagelijks vaak te weinig gebeurt. Tijdens de opleiding werd ik gedwongen om over een aantal zaken na te denken vertrekkende van de theorie. In de praktijk zoeken we vaak naar de snelle oplossing wat meteen ook een grote valkuil blijkt. De analyse van mijn praktijk tijdens de opleiding heeft me een duidelijker beeld gegeven van mogelijke duurzame stappen die ik kan ondernemen.

Waar ligt de win voor u en uw team?

Ik ben opnieuw meer bewust van de nood om regelmatig even tijd te nemen om stil te staan en niet meteen oplossingsgerichte antwoorden te formuleren. De kapstokken die ik meekreeg tijdens de coaching, bieden me een houvast om hiermee aan de slag te gaan. Zo kan ik voor mezelf en mijn team duidelijkheid creëren en een aantal initiatieven opzetten waar we ook op lange termijn rendement kunnen uit halen.

Interesse om de opleiding rond leidinggeven te volgen? Laat het ons weten via schoolontwikkeling@stad.antwerpen.be