Interview: Dag van de Ouder in IMS

Op 19 oktober vierden 180 Antwerpse scholen de samenwerking met ouders. IMS, een interculturele Magneetschool op de Turnhousebaan, deed dit op een eigen en unieke manier. De school organiseerde voor de ouders een netwerkmoment met partners uit de buurt. De leerlingen vormden de rode draad van het evenement. Een inspirerend concept!

Onderwijsbeleid had een gesprek met Lies Lenaerts, pedagogisch coördinator, Yousra El Bouchehati, leerling van het 7de jaar Kantoor, Aoitif El Fassi, leerkracht PAV, en Myrthe Peijnenborg van Vredeseilanden (Rikolto).

IMS heeft de Dag van de Ouder op een heel bijzondere manier vormgegeven. Hoe pakten jullie het aan?

Lies Lenaerts: "Vorig jaar maakten we van de Dag van de Ouder een informatiedag over de school zelf, ouders kregen er inzicht in de verschillende projecten die we op school realiseerden. Nu kozen we voor een netwerkevent met verschillende partners van de school die iets kunnen betekenen in de opvoeding van de jongeren van onze school.

Bij de zoektocht naar partners zochten we naar een aanbod op 3 niveaus: er waren heel wat partners die inspiratie bieden voor de vrije tijd van de jongeren. Kras, de vrijetijdsbemiddelaar, Pep vzw, Jes en nog méér.

Daarnaast waren er ook organisaties die ondersteuning en informatie bieden aan ouders zoals Samenlevingsopbouw en Atlas. Tenslotte was er ook een aanbod met ondersteuning voor jongeren als het moeilijk loopt met onder andere de collega’s van jeugdinterventie."

De leerlingen vormden de rode draad doorheen het netwerkmoment, hoe zat dat precies?

Lies Lenaerts:"Elke ouder werd onthaald door de jongeren van het 7de jaar kantoor; zij leidden de deelnemers naar de verschillende partners. Dit maakte het tot een verbindend event. De leerlingen vormden de brug naar de verschillende partners. De verschillende organisaties gaven aan dat de leerlingen een verschil maakten.

Op andere gelijkaardige infomarkten zijn de contacten vaak oppervlakkig. De leerlingen zorgden ervoor dat ouders stil stonden bij elke stand, en overal de kans kregen om een gesprekje aan te gaan en informatie te vragen. Er ontstonden interessante gesprekken. De jongeren stimuleerden dialoog en verlaagden de drempel."

Jullie kozen voor de leerlingen van het 7de jaar kantoor, waarom kozen jullie hen?

Aoitif El Fasi: "De leerlingen van het 7de jaar kantoor werken een project ‘Steunpunt  IMS’ uit. We organiseren 8 contactmomenten om mensen te helpen bij het invullen van formulieren of het werken met een agenda. Aan de bushalte werd ik regelmatig aangesproken door mensen die ik niet kende. Deze mensen vroegen mijn hulp bij het lezen van brieven. Dit inspireerde me om een administratief steunpunt uit te bouwen.

Ik stelde het project voor aan de leerlingen. De leerlingen waren enthousiast, op deze manier kunnen ze mensen uit de buurt helpen bij dagdagelijkse administratieve vragen zoals het invullen van formulieren, het werken met een agenda, het voorlezen van brieven. Een 50-tal mensen doet beroep op het aanbod van de school. Ze worden toegeleid door collega’s van Atlas & Al Ikram.  Het netwerkevent sluit aan bij dit project.

Daarnaast past het perfect binnen de de vakken PAV en administratieve ondersteuning en/of Buissiness support. De leerlingen van 7de kantoor speelden heel wat rollen, ze waren de rode draad van het event: Het Steunpunt was één  van de partner ter ondersteuning van de ouders, de leerlingen zorgden voor de begeleiding van de ouders."

Vredeseilanden ( Rikolto) was één van de partners op het netwerkevent. Wat is jullie aanbod?

Myrthe Peijnenborg: "Met GoodFood@School zetten we volop in op gezonde en duurzame voeding op school. Meer dan een miljoen leerlingen in Vlaanderen eten dagelijks boterhammen, warme maaltijden en tussendoortjes op school. Meer aandacht besteden aan de gezondheid en duurzaamheid van schoolvoeding heeft dan ook een grote impact op de eetgewoontes en gezondheid van zowel leerlingen als de hele bevolking.

Onder de vlag GoodFood@School startten we in september een schoolprogramma in IMS.
Daarbij gaan we aan de slag met vakleerkrachten, leerlingen en natuurlijk ook ouders.

We starten met een 0-meting en daarna maken we samen met de school, leerlingen en ouders een stappenplan op. IMS biedt geen maaltijden aan, de leerlingen stellen zelf een brooddoos samen. Daarom zijn de ouders nog meer dan op andere scholen een belangrijke spil als we verandering willen bereiken. We werden ook uitgenodigd op de oudergroep, toch was de ‘Dag van de Ouder’ een kans om nog een bredere groep van ouders te ontmoeten.

Daarnaast was het netwerk op de Dag van de Ouder ook een lerend netwerk. We ontmoetten op de infomarkt collega’s van Samenlevingsopbouw die werken aan gelijkaardige doelstellingen vanuit een ander perspectief. Het was boeiend om hen te ontmoeten, zij hebben méér ervaringen met de mensen in de buurt van deze school, en dit biedt de kans om een bredere doelgroep te bereiken.

Vaak blijft duurzaamheid en gezonde voeding hangen bij een middenklasse publiek, terwijl het echt een verhaal is van iedereen. Een voorbeeldje hiervan is bijvoorbeeld dat we mensen aanzetten om seizoensgroenten te kopen. Dit is niet alleen duurzaam en gezond, maar ook goedkoper!"

Yousra, hoe heeft u de Dag van de Ouder ervaren als leerling?

Yousra El Bouchehati: "Onze school doet heel veel voor ouders en de leerlingen en dit is één van de leuke initiatieven. We werden al betrokken van bij de start: onze klas belde ook alle ouders op om hen persoonlijk uit te nodigen voor de Dag van de Ouder. Op deze manier werden méér dan 30 ouders bereikt.

De ouders reageerden positief op ons telefoontje. Op het netwerkevent vond ik het heel fijn en leerrijk om de ouders te mogen begeleiden. Je leert nieuwe organisaties kennen en dat is heel interessant. In het schoolproject ‘Steunpunt IMS’ heb ik ontdekt dat ik graag dingen doe voor mensen en hen graag verder help. Ik heb daarom beslist om sociaal werk verder te studeren. Ook vanuit dat oogpunt was het erg boeiend om medewerkers van verschillende organisaties te ontmoeten. 

Het mooiste aan de Dag van de Ouder in onze school vond ik dat iedereen samenkomt, we delen ervaringen. Het was mooi om te zien hoe al die verschillende mensen elkaar vonden. Dat was ook het doel voor onze klas, dat er verbinding is tussen iedereen!"

De partners van IMS 

Kras, Jes, Pepvzw, Kilalo, Rode Kruis, Rikolto ( Vredeseilanden), steunpunt IMS, Vormingplus, Samenlevingsopbouw, Atlas, Jeugdinterventie, de Cultuurambtenaar, Vrijetijdsbemiddelaar, Muziekschool Ward De Beer.