Op stap naar... een andere school

Basisschool De Vuurtoren uit Antwerpen Noord organiseert al jarenlang een uitwisseling met basisschool Sint-Clara uit Arendonk. We spraken met juf Brenda over hoe dit in z'n werk gaat.

“Elk jaar wisselen we uit met basisschool Sint-Clara uit Arendonk”, vertelt Brenda “Zij komen een dag naar Antwerpen, wij trekken een dag naar daar. De leerlingen van beide scholen leren over elkaars cultuur. Hun ogen gaan open! Huisdieren? Dat kennen onze leerlingen amper. Henna en muntthee? Dat is nieuw voor de leerlingen in Arendonk. Ondertussen is de uitstap een vaste waarde geworden bij ons in het derde leerjaar. De leerlingen beleven er superveel plezier aan. “ 

Nog nooit een migrant gezien

“We organiseren deze uitstap al sinds 2001. De aanleiding was een project van de stad Antwerpen waarin multiculturele scholen en ‘witte’ scholen bij elkaar op bezoek gingen. Zo zijn we in contact gebracht met Sint-Clara. Hun derde leerjaar zou bij ons op bezoek komen. Die eerste keer dachten we: ‘Oei, gaat het klikken?’. Hun leerlingen hadden letterlijk nog nooit een migrant gezien.

We hebben dan de mama’s van, onder andere, onze Peruviaanse en Marokkaanse leerlingen opgetrommeld om ons te ondersteunen bij de activiteiten die we wilden aanbieden. Die ouderbetrokkenheid is voor ons heel belangrijk in het project. Tegelijkertijd is het soms angstvallig afwachten. Gaan ze wel komen opdagen? Tot nu toe is het altijd wel losgelopen. En mama’s die het niet zien zitten om tot op school te komen, kunnen bijvoorbeeld helpen door thuis koekjes te bakken.

Na de eerste keer merkten we dat de leerlingen enthousiast waren en zelfs nog geruime tijd contact hielden met de kinderen uit Arendonk. Ook troffen we in Sint-Clara een goede partner, die onze leerlingen heel wat te bieden heeft. Daarom beslisten we om de uitwisseling te herhalen.

We starten eigenlijk al in september met het maken van vriendenboekjes in de beide scholen. Die sturen we naar elkaar op. In november komen zij naar hier. Een groepje leerlingen gaat de leerlingen van Sint-Clara ophalen aan het station met een grote spandoek. Daarna maken we gemengde groepjes, die doorschuiven van de ene activiteit naar de andere.”

Zo ziet de dag eruit

“De eerste groep start bij onze mama's die vlechtjes maken in de haren en met henna schilderen. De tweede groep gaat verse muntthee en Marokkaanse koekjes proeven. In nog een andere groep leren onze leerlingen een traditionele dans aan, in authentieke klederdracht. Een volgende groep toont foto’s en voorwerpen die typisch zijn voor hun cultuur: een tajine, een gebedsmatje, een kader met een tekst uit de Koran, een Mariabeeld met bloemen er rond,… De foto’s mochten ze op voorhand thuis trekken. De laatste groep verwerkt samen het typisch Antwerpse verhaal over Antigoon en Brabo tot een toneeltje. Zo bereiken we heel veel leerplandoelen tegelijk: muzische vorming, WO, godsdienst, creatief schrijven,...

’s Middags blijven de leerlingen en leerkrachten bij ons eten. In de namiddag nemen de leerlingen afscheid van elkaar. De andere school gaat dan op bezoek in een nabijgelegen moskee, samen met één van onze leerkrachten en met onze leerlingen die géén moslim zijn. Onze leerlingen maken trouwens steeds een afscheidscadeautje: een sleutelhanger uit krimppapier in de vorm van een vuurtoren of een Antwerps handje.”

Op stap naar Arendonk

“Onze twee klassen van het derde leerjaar gaan dan rond mei op bezoek in Arendonk. Daar gaan we met de bus naartoe, want wij hebben een minder sterk netwerk van ouders die de kinderen naar het station kunnen brengen. Onze kinderen komen soms amper buiten de stad, dus de verwondering start al op de bus: al die weilanden met koeien, al die ruimte,…

Op de school zien de kinderen elkaar terug en volgt er weer een doorschuifsysteem. Eén groepje leert volksdansen, een ander doet een poëziewandeling in het parkje vlakbij de school. De leerlingen van Sint-Clara hebben ook dessertjes voorbereid die onze leerlingen vaak niet kennen, bvb rijstpap of tiramisu. In een ander groepje stellen ze hun huisdieren voor. Daar zitten soms herten of varkens bij. Dat is voor onze leerlingen helemaal niet gebruikelijk. Tja, ze hebben daar plaats…

In de namiddag bezoeken wij daar nog een kerk. In mei hebben de meeste leerlingen van Sint-Clara net hun communie gedaan, dus kunnen we daar meestal foto’s van bekijken in de kerk en ook het kruisje dat daar bij hoort. De leefwereld van onze leerlingen wordt die dag enorm verbreed. En ze beleven er echt plezier aan.”

Hoe meer verschil, hoe beter

“Wij hebben een gemengd publiek en dat brengt soms moeilijkheden met zich mee. De leerkrachten van Sint-Clara hebben het zeker ook niet altijd gemakkelijk, maar op een andere manier. Hun publiek is helemaal anders. Ze zijn soms vrijer en zijn minder gewend dat er wordt ingegrepen. Als ik foutief gedrag zie van een leerling van Sint-Clara, dan zal ik daar zeker iets van zeggen. Dat kan soms wat zoeken zijn als je samenwerkt met een andere school.

Vroeger wisselden we om de 2 schooljaren uit. Nu doen we dit elk jaar. Na zoveel jaren sleutelen we niet meer aan het concept, dat zit goed. Het vraagt wel wat voorbereiding en inzet van de leerkrachten, maar je bereikt heel veel leerplandoelen tegelijk op een andere manier. Je werkt meteen ook aan ouderbetrokkenheid en ze leren samenwerken in kleine groepjes. Het werkt het beste als de scholen veel van elkaar verschillen, een ‘witte’ school en een concentratieschool, zoals ze zeggen. Je hebt ook echt een partnerschool nodig die je heel wat teruggeeft. Voor andere scholen die zo’n uitwisseling willen opzetten, hebben we maar één tip: gewoon proberen!”

Meer info?

De Vuurtoren, Lange Kongostraat 17, 2060 Antwerpen, de.vuurtoren@cksa.be

  

Labels

Dienstverlening 
Onderwijsniveau 
Beleidsthema's