Kom naar de inspiratievoormiddag 'Samen voor Jong Talent'

Ontdek op 1 oktober 2024 de laatste updates over de projecten van A’REA UP: het programma dat zich duurzaam inzet voor het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom.

Samen voor Jong Talent

De strijd tegen ongekwalificeerde uitstroom was in 2002 één van de redenen om het flankerend onderwijsbeleid in Antwerpen te starten. Het urgentieplan A’REA UP bouwde verder op deze realisaties, ervaringen en ambities om zo meer jongeren met een kwalificatie uit het onderwijs te laten stromen.

Op 1 oktober 2024 krijg jij als onderwijsprofessional een stand van zaken van de acties en projecten van A'REA UP. Naast info over de inhoud en resultaten, willen we jou als deelnemer actief laten proeven van het programma in verdiepende workshops.

Ben je schooldirectie, beleidsondersteuner of binnen je school verantwoordelijk voor een thema of project dat aansluit bij de inhoud van de dag? Schrijf je dan in voor deze inspiratievoormiddag en ontdek hoe we 'Samen voor Jong Talent' zorgen.

Wat mag je verwachten?

We starten met een plenair deel waarin we je informeren over de inhoud en resultaten van A’REA UP.

  • Inleiding door schepen Jinnih Beels;
  • toelichting door Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens over het belang van een preventieve aanpak bij het inzetten op meer gekwalificeerde uitstroom;
  • tussentijdse evaluatie en stand van zaken van A'REA UP, het programma waarbij we samenwerken om ervoor te zorgen dat meer jongeren met een kwalificatie het secundair onderwijs verlaten.

Nadien kan je deelnemen aan twee verdiepende workshops waarmee we je willen inspireren en stimuleren om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan.

Je komt te weten…

  • hoe het voor andere onderwijsprofessionals was om in te stappen in een bepaald project.
  • wat er goed liep en wat beter kon.
  • hoe je ermee aan de slag kan.
  • wat dit oplevert voor jouw leerlingen.

Je kan kiezen uit vijf thema's die we hieronder voor jou op een rijtje zetten.

1. Samen (net)werken

In alle domeinen van A'REA UP werken partners samen om vroegtijdig schoolverlaten aan te pakken. Via een gerichte samenwerking zorgen we zo voor een beter vangnet voor gezinnen, een adequatere begeleiding van jongeren of helpen scholen elkaar om te zorgen voor een betere onderwijskwaliteit. Kom tijdens deze worksops te weten hoe zo'n samenwerking tot stand komt en welke criteria ervoor zorgen dat zo'n samenwerking staat of valt.

 

 

Workshop 1: Kleuterinclusienetwerk Merksem    

Het netwerk kleuterinclusie zet zich in om schoolteams in Merksem te versterken bij het omgaan met kleuters met extra zorgnoden. Ze doen dit bewust netoverschrijdend en met de focus op de lokale noden en situatie. De samenwerking van wel 10 scholen is ontstaan vanuit signalen van leerkrachten en zorgcoördinatoren. In de sessie vertellen Tinny De Clerck en Inge Verschueren, coördinatoren van het kleuterinclusienetwerk, hoe ze de 3 hefbomen praktijk, beleid en cultuur als kompas en houvast gebruiken bij hun denken en handelen. Ze staan stil bij voorbije en geplande acties, tonen hoe ze rekening houden met verschillende snelheden van scholen en vertellen over verdere plannen.

 

In groep kan samen worden nagedacht over het organiseren en handhaven van dergelijke netwerken, (on)mogelijkheden van multidisciplinaire schoolteams en samenwerking met lagere scholen. Misschien brengt jouw deelname aan deze sessie ook op jouw school iets in beweging?

 

Doelgroep: basisonderwijs (KS & LS)

 

Workshop 2: Inzichten en ervaringen uitwisselen met onze partners: Diverse Leraarskamers, Gatam & Recht-Op

Tijdens deze sessie sluit je aan bij een gesprek met een organisatie naar keuze. Aan de hand van stellingen ga je met de andere deelnemers en de gekozen organisatie in gesprek rond het opzetten van een netwerk of samenwerking.

De organisaties die met jou inzichten en ervaringen willen uitwisselen, zijn:

  • Diverse Leraarskamers

Maya Hoppenbrouwers en Katrien De Clercq, beleidsmedewerkers Stad Antwerpen, wil graag directies en beleidsmedewerkers sensibiliseren en attent maken op het belang van een diverse leraarskamer. Ze geeft tijdens het gesprek graag concrete handvaten hoe je hier naartoe kunt werken. Daarnaast wil ze samen met jou vanuit een andere bril kijken naar de diversiteit in het HR-beleid binnen je school.

Doelgroep: basisonderwijs en secundair onderwijs

  • GATAM

Ines De Bruyn, inhoudelijk directeur bij GATAM, wil voornamelijk de meerwaarde van samenwerking benadrukken. We immers werken in een complex werkveld, waarin we het niet alleen kunnen en waar we alle middelen (expertise, mensen, logistiek, financiën...) optimaal moeten inzetten voor onze jeugd.

Doelgroep: secundair onderwijs (jongeren in het stelsel ‘Leren en Werken’)

  • Recht-Op

Samenwerken is de sleutel tot succes en ouders zijn hierin de voornaamste partner. Partnerschap tussen ouders en school is echter niet evident. Ga in deze sessie in gesprek met ouders in armoede over hoe partnerschap een noodzakelijk verschil kan maken.

 

Doelgroep: basisonderwijs en secundair onderwijs

2. Ontwikkelingskansen stimuleren en creëren

Zowel binnen de schoolcontext als in de vrije tijd komen kinderen in aanraking met heel wat leer- en ontwikkelingsmogelijkheden. Inzetten op een krachtige leeromgeving is belangrijk voor een positieve leerloopbaan. Daarom lopen er verschillende projecten die zich richten op kwaliteitsvol onderwijs en vrijetijdsaanbod. In deze workshops hoor je van enkele partners hoe zij meer kansen tot ontwikkeling creëren en kinderen stimuleren om deze te grijpen.

 

Workshop 1: Pilootproject ELIAS - Een inkijk in de werkzame principes voor een Effectieve Leerstart In Antwerpse Scholen

Kamp jij ook op jouw school met heel wat uitdagingen omwille van de grootstedelijke context? In pilootproject ELIAS bieden we krachtige handvaten aan schoolteams om een kennisrijk curriculum te implementeren in het basisonderwijs met behulp van effectieve didactiek op kindermaat. Hierdoor zijn ook leerlingen uit een minder kansrijke thuisomgeving beter voorbereid op hun verdere schoolloopbaan en vergroot de gekwalificeerde uitstroom.

 

Dr. Claudio Vanhees en Maxime Bultheel van het Expertisecentrum Onderwijs & Leren Thomas More willen met deze sessie de schoolteams van Antwerpse basisscholen informeren over effectieve aanpakken om, ondanks verschillen in voorkennis of achtergrond bij de kinderen, te werken aan een sterke en emanciperende leerstart voor álle leerlingen.

 

Doelgroep: basisonderwijs (KS & LS)

 

Workshop 2: Inzetten op een krachtige leeromgeving met 'Bib Op School' en een effectief taalbeleid.

Ontdek hoe we vanuit een samenwerking tussen flankerend onderwijsbeleid en de openbare bibliotheek een basisschool succesvol ondersteunen en daarbij aantoonbare impact realiseren op de leesvaardigheid van de leerlingen. Hierbij zetten we de prachtige collectie kinderboeken van de bib in (Bib op School) en begeleidden we de school in het implementeren van een effectief taalbeleid.

 

Kom naar deze sessie van Els De Pooter, regisseur collectie Openbare Bibliotheek, en Kristiaan Pipijn, procesbegeleider schoolontwikkeling. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe je dit ook op jouw school kunt realiseren.

 

Doelgroep: basisonderwijs

3. Drempels wegwerken

Allerhande drempels zorgen ervoor dat leerlingen moeilijker tot leren komen. Om die reden liepen er projecten om financiële drempels tegen te gaan, om aan de slag te gaan met individuele leerlingen of om schoolteams te helpen om terug tot de essentie te komen van hun opdracht. Ontdek in deze workshops hoe onze partners hiermee omgingen.

 

Workshop 1: La Strada – De meeste leerlingen deugen

Soms lukt het niet, soms is het lastig en toch geloven we in het bieden van eindeloze kansen. ‘La Strada’ presenteert haar unieke aanpak om in te zetten op verbinding. Onze atelierwerking biedt een veilige en ondersteunende omgeving voor jongeren die schoolmoe, maar niet leermoe zijn. Ontdek tips en kaders om samen op pad te gaan.

 

Kaat Van Praet, teamcoördinator Jeugdzorg Emmaus - La Strada, en Johan Huygelen, Leerkracht Ziekenhuisschool Antwerpen - La Strada, nemen je mee in de werking van La Strada. Je krijgt concrete tips en inzicht in hun kader van eindeloze kansen, dat inzet op verbinding, kijkt achter het gedrag van de leerling en wijst op het verschil van ‘schoolmoe’ en ‘leermoe’.

 

Doelgroep: secundair onderwijs
 

Workshop 2: Prachtig Veerkrachtig

Met het project “Prachtig veerkrachtig” worden kwetsbare, vaak getraumatiseerde OKAN-jongeren met een hoog uitvalrisico ondersteund in hun schoolloopbaan. Samen met PROFO vzw biedt de school opvang voor deze jongeren en wordt, indien nodig, een schoolextern begeleidingstraject uitgebouwd. Ruth Raemakers van AGSO zal ons meenemen in dit inspirerende initiatief.

 

Doelgroep: secundair onderwijs

4. Duurzaam aan de slag

Met verschillende pilootprojecten experimenteerden we om duurzame veranderingen te realiseren en zo te komen tot een kentering in het vroegtijdig schoolverlaten. Door meer preventief en planmatig te werken, wilden we het toekomstperspectief van onze Antwerpse jongeren verbeteren. Schoolteams kregen daarom hulp bij de inbedding van projecten in hun werking. Tijdens deze workshops bekijken we met jou hoe je nieuwe inzichten kan implementeren en welke mogelijkheden er zijn om meer in te zetten op preventie.

 

Workshop 1: Warme Overdracht - Inzichten rond warme overdacht

De Leerloopbaanadviseurs kijken samen met jou naar de resultaten en adviezen die ze formuleerden op basis van hun actie binnen A'rea UP. Aan de hand van een case komen ze samen met jou tot concrete acties die je binnen de school kan ondernemen om warme overdracht voor kwetsbare leerlingen te realiseren.

 

Leerloopbaanadviseurs Simon Mertens en Sophie Timmermans lichten de inzichten toe die ze hebben vergaard tijdens de actie ‘Warme Overdracht’. Ze wensen je te inspireren en in actiemodus te zetten rond mogelijke initiatieven die je binnen je eigen school kan ondernemen.

 

Doelgroep: secundair onderwijs

 

Workshop 2: Elegast - In verbinding met School PRO

In deze interactieve 'out of the box'-workshop nemen we je mee in de wondere wereld van School PRO. We gaan grasduinen in verschillende methodieken en denkkaders die School PRO hanteert in al haar trajecten.

 

Bart Ceunen, afdelingscoördinator School PRO Elegast, en Ewout Verswyvelt, begeleider School PRO Elegast, reiken je tips en tools aan om met leerlingen en hun ouders in verbinding te blijven.

 

Doelgroep: basisonderwijs en secundair onderwijs

5. Leerloopbaan ondersteunen

Wanneer leerlingen dreigen uit te vallen, kunnen ze ondersteund worden via 'een opvangnet' in hun verdere (leer)loopbaan. Verschillende partners nemen je mee in hoe zij jongeren begeleiden of coachen met oog op een breder toekomstperspectief voor de jongere en welke voorwaarden of criteria zorgen voor een geslaagd traject.

 

Workshop 1: jINC

In deze sessie presenteren we de verschillende projecten en de werkwijze van jINC. Naast getuigenissen van deelnemende leerkrachten en scholen, krijg je zicht op de effecten en ervaringen van de projecten op de leerlingen. Tot slot gaan we dieper in op de werklast die dit project vraagt ten opzichte van de opbrengst voor jouw school.

 

Koen Van Roey van jINC wil je prikkelen om ook jouw ervaringen te delen en je te enthousiasmeren om met de inzichten aan de slag te gaan.

 

Doelgroep: basisonderwijs en secundair onderwijs

 

Workshop 2: Onderwijscoaches - Een intensieve begeleiding om potentiële vroegtijdige schoolverlaters een nieuw leerloopbaanperspectief te bieden

Tijdens deze workshop geven de onderwijscoaches inkijk in hun begeleidingstrajecten en hoe ze met jongeren een verandertraject lopen. De sessie geeft een praktijkgericht beeld van dit traject van toeleiding tot uitstroom/nazorg. Ook de perceptie van jongeren op het traject komt aan bod.

 

Onderwijscoaches Mounir Hammouti en Maarten Merckx nemen je via voorbeelden uit de praktijk mee in hoe zij een begeleidingstraject opzetten en hoe je schooluitval kan vermijden.

 

Doelgroep: secundair onderwijs

Locatie en timing

De inspiratievoormiddag gaat door op 1 oktober 2024 en richt zich voornamelijk tot schooldirecties en beleidsondersteuners.

Locatie: Arenberg: Arenbergstraat 28, 2000 Antwerpen.

Timing

  • 8.30 uur: ontvangst
  • 9 uur - 10.30 uur: plenair deel
  • 10.45 uur - 12.30 uur: verdiepende workshops
  • 12.30 tot 13.30 uur: lunch en mogelijkheid tot netwerken
     

Enkel deelnemen aan het plenair deel kan. Daarvoor voorzien we bovendien meer plaatsen.

Gerelateerde info

Lees ook

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van alle nieuws en activiteiten.
Schrijf je in